lauantai 1. lokakuuta 2011

MATKALTA

PÄIVÄ 3 (su 18.9.) CESKY KRUMLOV-SALZBURG

Aamiaisen jälkeen lähdimme Salzburgiin.

Matkalla poikettiin Linzin kaupunkiin.

Sunnuntaina tietenkin kaikki liikkeet kiinni. Euroopan vanhimmat kulttuurit kunnioittavat vanhoja perineitä. Siellä ei näe sunnuntaina pyykkejä kuivaamassa tai pelloilla traktoreita.

Kulutimme siellä runsaat kaksi tuntia kävellen katuja ja tutkistellen kirkkoja...

...ja ihania näyteikkunoita...

Keskustan aukionlaidalla varjojen alla oli miellyttävä lounastaa ja seurata samalla liikkeellä olevia ihmisiä. Sunnuntaista johtuen näkyivät kulkevan perhekunnittain ja parempiin pukeutuneina.

Illalla saavuimme Mozartin synnyinkaupunkiin Salzburgiin. Kirjauduimme hotelliimme ja illaksi ohjelmassa oli Mozart-illallinen. Sopivasti kerkesimme levähtää ja sonnustautua hienoa iltaa varten. Oi, kuinka onnellinen olinkaan, kun mahduin juhlakolttuuni ja pystyin vaivatta se ylläni myös hengittämään. Ilta oli sateinen. Neuvokas bussikuskimme oli tilannut taxit.
Jos olisimme menneet omalla bussillamme, olisimme joutuneet kävelemään loppumatkan sateessa. Mitä glamouria olikaan ajaa taxilla ravintolan etuovelle, kuljettajan avatessa oven ja sitä rataa… Naisväki etenkin suitsutteli seuraavana aamuna kiitosta bussikuskillemme.

Nämä valaistut katutolpat ovat nerokas tapa ohjata liikennettä. Tolpat saa kaukosäädöllä laskemaan ja autolla voi ylittää esteet. Tietenkin kaukosäätimiä voivat käyttää vain taxit ja muu kuljetusajo. Taxikuskimme naureskelikin tuntevansa itsensä aina nappia painaessaan James Bondiksi.

Pöytäseurueemme oli vallan mainiota porukkaa ja suurelta osin heidän ansiostaan koko illasta kehkeytyi aivan loistava! Mahtava Mozart-illallinen muodostui ensinnäkin hienoista historiallisista puitteista, Mozartin oopperamusiikista ja herkullisesta menyystä. Eräs seurueen musiikki-illallisen musiikkiin varauksellisesta suhtautunut tunnusti illan kuluessa kääntyneensä klassisenmusiikin ystäväksi, ainakin Mozartin musiikin.

Seuraava aamu oli ikävän synkeä ja tihkusateinen. Meidän oli määrä tehdä kaupunkikierros oppaan opastuksella. Jokaisella oli käytössään vuorokausilippu bussiin, joten liikkuminen kaupungilla oli huoletonta. Hotellistamme oli parin pysäkin välinen matka keskustaan. Ikävästä säästä huolimatta kaupungilla oli paljon myös muita turistiryhmiä vastaavanlaisella kaupunkikierroksella. Ja kaikki me sadeasuissa ja sateenvarjoin varustettuna, ei kivaa. Mutta huono sää ei meitä lannistanut. Kävimme hotellissa kuivattelemassa itsemme ja palasimme takaisin keskustaan. Päivä meni aivan liian nopeasti kuljeskellessa ja pieniä ostoksia tehdessä. Löysin mieleisen lämpimän neulepaidan ja mieskin itselleen jotain uutta. Ja tietenkin niitä aitoja Mozar-kuulia piti tuliaisiksi hankkia.

Päivällä käytiin lounasta nauttimassa ja illalla uudelleen samassa paikassa. Hyvää ruokaa.Tämä puoli, näiden taivaallisten leivonnaisten, jäi harmillisesti toteutumatta. Tässä pätkässä näkyy osittain Wienistäkin, ei haittaa.

1. Mozart-illisella kamera oli kyllä mukana, mutta heti ravintolan eteisaulassa parin kuvan jälkeen se ilmoitti akun olevan loppu.
    Onneksi isännän kännykällä saa hyviä kuvia.
    Nuo valotolpat ja illisseurue kuvat ovat sillä otettuja.

Eilen oli aivan mahtava viikonlopun sää. Koko päivä ulkona puuhailin. Vasta illalla aloin tätä postausta kokoamaan. Sitten sen kanssa jotain kohelsin ja poistin vahingossa koko aikaansaannoksen. Voi itku, olin niin pettynyt ja väsynyt, että en sitten heti jaksanut uusiksi ottaa. Nyt lopulta sain valmiiksi.

2. Ryhmämatka Keski-Euroopan kulttuurikohteisiin ei varmaan ole hassumpaa. Eipähän tarvitse itse huolehtia mistään! Ja täsmämatkalle valikoituu varmaan samanhenkiset matkaseuralaisetkin , se on oleellisen tärkeää. Itse olen ollut viimeaikoina vain kerran ryhmämatkalla . Olin patikoimassa viikon Kreetalla viidentoista muun patikoijan kanssa. Olin yksin, enkä tuntenut ketään. Matka oli yksi hienoimmista minkä olen tehnyt!

3. Maaretta; Totta tuo, että porukka valikoituu saman henkisistä.
    Joskus pitää poiketa totutuista tavoista.
    Se on vähän kuin itsensä likoon panemista. Hienoa, kun se sitten poikii hyviä kokemuksia.

4. Varmastikkin oli mielenkiintoinen matka, kiva mennä yhdessä!

5. Harakka; seuramatka oli aivan uudenlainen hyvä kokemus. Vaikka yleensä matkoilla kahden ollaan, niin ihmisten kanssa puheisiin hyvin tullaan. Tämä oli nyt tällä matkalla vielä merkittävämpi osa matkaa ja hyvä niin.

6. Jotain kautta löysin tänne ja ilokseni samantien Salzburgiin. Olin joitakin vuosia sitten Salzburgin musiikkijuhlilla ja ihastuin kaupunkiin ja sen kahviloihin. Mozartiin olin ihastunut jo valmiiksi. Kuvasi ja kirjoituksesi nostivat esiin vanhat muistot.

7. Ihanalta kuulostaa matkanne! Todella mielenkiintoisissa paikoissa kävitte ja ehditte nähdä paljon matkan aikana.
    Salzburgissa olen käynyt kerran. Upea kaupunki.

8. Rita, Salzburgissa olen kuin kotonani. Sinne en lakkaa ikinä menemästä ja aina on kaikki hyvin. Olemme onnistuneet löytämään keskustasta kodikkaan, rauhallisen hotellin, joten kaikki on kävelymatkan päässä. Liikumme omalla autolla, joten siitä on helppo piipahtaa äkkiä minne huvittaa.

Vanhassa kaupungissa mahtavia ruokapaikkoja. Musiikki todellakin kruunasi matkanne.

Minä toivoin sadetta, kun kerran lähdimme Salzburgiin lokakuun lopussa, mutta siellä olikin yllätyshelteet eli +30 ja kaupunkilaiset itsekin ihmettelivät.

Sisarreni on ihan Salzburg hullu, hän ei käy missään muualla. Minä kyllä tykkään muistakin, mutta onhan S:ssa oma hohtonsa, jota turismi ei pilaa, kun osaa mennä sinne oikeaan aikaan.

Unelmoin viettäväni yhden joulun elämästäni Salzburgissa...

9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

10. Pirkko; Kiitos käynnistäsi täällä!
    Juu, Salzburg oli ihastuttava ja mukava kaupunki. Vaikka sää sattui sateinen olemaan, niin siitä huolimatta kokemukset hyviä. Kaikesta hienostuneista puitteista ja ihmisten tyylikkyydestä, tarttui itseenkin oikein ylevöitynyt olo. Tähän tulisi pyrkiä.
    Jäi mieliteko käydä siellä toistekin, vaikkapa joku Joulun aika.

11. Susanna; juu, ihana oli! Oikein mieltä avarsi kaikki nähty; maisemat ja kaikkialla vallitseva siisteys sekä vanhojen rakennusten kauneus. Herätti halun pyrkiä itsekin tuollaiseen, parempaan.
    Upea kaupunki, jossa voisi käydä toistekin.

12. Leena; voin kuvitella sinut hyvin Salzburgiin.
    Vähä jäi harmittamaan kahvilakierrostemme vähyys. Se täytyy käydä korjaamassa joku kerta.
    Tuolla lyhyellä kaupunkikierroksella sai käsityksen, että siellä on tosi vaivatonta liikkua. Ilmasto taitaa tuolla vuoristoisella paikkakunnalla olla aika sateista. Ja lämpötilakin kuulemma saattaa yllättävästikin vaihdella.
    Ruokapaikkamme taisivat olla tyypillisiä itävaltalaisia jossa ruokakin rehtiä ja maukasta, tykkäsimme.
    Todella hieno kokemus tuo musiikki-illallinen. Kannattihan sellainen saada kokea, kun mahdollisuus tarjoutui.
    Salzburgiin on helppo ihastua ja haluaa käydä siellä toistekin, jopa useammin. Hyvä unelma sinulla. Poika vaimoineen kävivät siellä muutama kesä sitten. Miniä haaveilee, että kävisisivät joku viikonloppu Joulun alla markkina-aikaan . Yritän avittaa heitä asiassa.