lauantai 24. syyskuuta 2011

MATKALTA

Oi, kuinka ihanaa olla taas kotona – saada palata suurenmoiselta matkalta. Kotiuduimme torstaita vasten yöllä. Eilen ja tänään on ollut aikaa purkaa matkalaukkuja ja pyöritellä pesukoneessa matkalla nuhraantuneita vaatteita. Nyt alkaa tuntua jo niin kodikkaalta.
INGVESin matkamme alkoi viikko sitten varhaisella lennolla Kokkolasta Helsinkiin. Sieltä edelleen Müncheniin. Münchenissä meitä oli vastassa suomalalainen linja-autokuski. Hänen oli määrä huolehtia matkanteostamme. Sen hän kyllä tekikin sata prosenttisesti, osoittautuen loistavan kokeneeksi ja ammattitaitoiseksi alallaan; miellyttävä varmaotteisuus ja alleviivaamaton rentous, kuin myös mukava käytös.

PÄIVÄ 1 (pe 16.9.) SUOMI–MÜNCHEN-DEGGENDORF liittymälennot saapuivat Helsinki-Vantaan kentälle. Finnairin lento lähti klo 8.00 ja saapui Müncheniin paikallista-aikaa klo 9.30. Ingvesin Linja-auto kuljettajineen oli meitä lentokentällä vastassa. Lähdimme välittömästi Münchenin kiertoajelulle, jonka aikana näimme

historiallisia puolia metropolista. Kierros tehtiin yhdistetysti linja-autolla ja kävellen.

Maximilianin kadulla näkyi lukuisia mahtipontisia rakennuksia. Marienplatz mykistävä ja yhtäaikaa kuitenkin kodikas ja viihtyisä.

Ja tasokkaita liikkeitä.

Hofbrauhausista...

Kuva täältä...Viktualenin torilla vallitsee yleensä vilkas markkinahumu. Niin nytkin, heti alkupäivästä.

Kierroksen jälkeen jäi vapaata aikaa ja mahdollisuus tuhtiin lounaaseen. Alkoi alkuhämmennyksestä tokeentua ja saada matkatunnelmaaa.
Myöhemmin lähdetiin kohti Tsekin rajaa ja Deggendorfin kaupunkia. Perillä kirjauduttiin NH Hotel Deggendorfiin ja nautittiin illallinen hotellin ravintolassa.

Mutta ennen hotelliimme sirtymistä piipahdimme vielä täällä.

PÄIVÄ 2 (la 17.9.) MÜNCHEN–CESKY KRUMLOV

Aamiaisen jälkeen lähdimme kohti Tsekin tasavaltaa ja siellä sijaitsevaa CESKY KRUMLOVIIN.

Tämä Unescon maailmanperintölistalle merkitty pieni kaupunki sijaitsee lähellä Saksan rajaa vanhassa Etelä-Böömin läänissä.

Vanha, viralta pantu raja-asema.

Matkanvarrella...

Poikkesimme aivan spontaanisti tähän pieneen viehättävään kylään kahville sekä
 katsastimme samalla sen soman kirkon.

Matkanteko oli hyvä välillä keskeyttää ja käydä kahvittelemassa. Tuosta vaan järjestyi meille kaikille kolmellekymmenelle yhdelle pieni herkkuhetki!

Vanha kapunginosa on rakennettu 1200-1400-luvuilla ja rakennukset edustavat niin goottilaista, renesanssi kuin barokkityyliä. Kaupungista löytyy myös iso 7 hehtaarin linna-alue lukuisine rakennuksineen ja puistoineen. Itse linna on Euroopan suurimpia. Teimme linnassa opastetun kierroksen. Kierroksen jälkeen kirjaudumme keskustahotelliin ja ilta oli ohjelmasta vapaa.

Illalla...

JATKAN MATKAKERTOMUSTA MYÖHEMMIN. Osoittautui aikamoiseksi urakaksi yrittää välittää osaakaan viikon matkakokemuksistaan.

1. Kuulostaa mielenkiintoiselta tuollainen matka, näkee ja kokee paljon uusia asioita. Ja saa varmasti myös uusia ystäviä:)

2. Pioni; Kyllä tällainen matka käy aivan "ylemmän opinnon kurssiosasta", oli niin paljon haastavan uutta. Ja etenkin minunlaiselleni huonon kielitaidon omaavalle.
    Juu, se oli (onneksi) mukavaa todeta kuinka molemminpuolisesti ihmisten ystävystyminen tapahtui. Yhteyksiä luotiin, jota yritetään jatkossa ylläpitää. Osa meistä jopa toivoimme tapaavamme vastakin vastaavilla matkoilla. Katsotaan ensi keväänä...

3. On ollut varmasti mielenkiintoista ja antoisaa reissata bussilla. Siinä näkee paljon enemmän kuin suoraan lentämällä. Münchenistä oli jopa tuttuja paikkoja kesältä, kun kävimme pojan luona visiitillä. Jostakin syystä oluttupia kierrettiin iltaisin;) Tuonne linnaan emme ehtineet, mutta poika kävi avokkinsa kanssa ja kehui maasta taivaaseen.

4. Katriina: juu, ihanan huoletonta bussimatkailu. Henkilöautolla matkustelua Saksassa on muutama kerta tullut koettua. Ihailtavan hyvin miesväeltämme se aina onnistunut vaikka vaatii kuitenkin erilaista valppautta oudoissa paikoissa ja huomattavasti vilkkaammassa liikeenteessä ajaminen.
    Hieno homma visiittipaikka Münchenissä!
    Saksalainen olut maistuu hyvältä ja oluttuvissa tunnelma oli estottoman iloista.
    Matkan varrella näkyi paljon kirkkoja ja linnoja. Kyllä hyvistä matkakokemuksista heräsi innostus ja ajatus tehdä tulevaisuudessa vaikka pieniä viikonloppu retkiä vastaavanlaisiin paikkoihin.

5. Noin paljon hienoa saitte kokea ja nähdä.

6. Hannele; juu, kyllä tätä hyvää kestää vielä sulatella. Kyllä ne aina tuollaiset kokemukset muuttavat myönteisellä tavalla ihmistä, uskon.
    Kiitos mieheni matkan alullesaattamisesta ja toteutumisesta.

7. Teimme muutama vuosi sitten Baltian kierroksen bussimatkana ja tykkäsin kovasti. Matkanteko on huolentonta ja tosiaan näkee paljon, kun siirrytään paikasta toiseen.

Huomasin, että matkasi oli mielenkiintoisen mukava. Tsekissä on paljon ihania pikkukaupunkeja. Haluaisin käydä vielä siellä Olimme Prahassa 1990-luvulla viikon ja silloin piipahdimme ympäristön pikkukaupungeissa.

8. Arleena;Totta mitä totesit bussimatka kokemuksistasi.

Tämä matkakokemus antoi sysäyksen ja ajatuksen tehdä joskus pitennetty viikonloppu vastaavanlaiseen pikkukaupunkiin. Saisi näin enempi omaa aikaa. Sillä tällaisella järjestetyllä matkalla oli aika (ei liian) tiivis ohjelma shoppailua ajatellen. NOh`rahat säästyivät ;)

9. Teillä on ollut todella antoisa matka ja bussilla mennen näkeekin paremmin, kuin menisi sinne paikan päälle ja sieltä lähtisi reissaan jossain aina...tekisi retkiä, sinne sun tänne...
    Mutta näin tuleekin nähtyä ne kaikista tärkeimmät ja kivoimmat kohteet!
    Bussikuskit osaavat ne jutut, tiedän sen!

10. Harakka; antoisa matka, kyllä!
    Ja yhdessä kokeminen tuntui jotenkin lisänneen matkan kokemusnautintoa. Matkaohjelma näytti sisältyvän paljolti tyypillisistä turisteille laadituista kohteista ja hyvä niin, koska muutenpa ovat jääneet/jäävät näkemättä. Salzburgiin voisi palata joku kevät pitkän viikonlopun merkeissä, jäi sen verran mukavat kokemukset.

Kyllä nyt käsitysrimani bussikuskista nousi korkealle tämän matkakokemuksen jälkeen ;)